Het Geheim Om Doelgericht Te Verkopen

 

< leestijd 1 minuut >

 

Wie is je doelgroep?

Uit de antwoorden op deze vraag  blijkt dat veel techneuten die verkopen geen of een onduidelijk beeld hebben van hun meest ideale klant.

Afbeelding van Pintera Studio via Pixabay

“Iedereen met data”, is het antwoord van een verkoopdirecteur. Ik heb data op mijn computer, maar ben geen potentiële klant voor hem. Wie dan wel?

 

“Bedrijven met een lopende band”, antwoordt een algemeen directeur, terwijl geen van zijn klanten nog een lopende band heeft en hij eigenlijk iets heel anders bedoelt.

 

Gebrek aan duidelijkheid wie je meest ideale klant is, zorgt ervoor dat verkopen ‘schieten met hagel’ is en dan maar hopen dat je iets raakt.

 

Als je niet met je meest ideale klant in gesprek bent, kost ‘het verkopen’ je onnodig veel energie en tijd. Met als gevolg te weinig opdrachten, te weinig omzet en/of geen winstgevende omzet omdat je de klant moet ‘overtuigen’ met een te lage prijs.

 

Je maakt amper winst en bij de eerste de beste tegenslag, zit je financieel in de problemen. In het beste geval blijf je lange tijd financieel worstelen.

 

Dit terwijl er bedrijven zijn die met minimale inspanning en kosten wel winstgevende omzet halen. Door hun meest ideale klant helder te hebben, weten zij waar en met welke boodschap deze te benaderen. Ze snappen de problemen van hun meest idealen klant, deze klant voelt zich begrepen en ze trekken hierdoor meer van deze klanten aan. Hun meest ideale klanten herkennen namelijk de toegevoegde waarde van de oplossing die ze bieden en zijn bereid daarvoor te betalen.

 

Door je te richten op je meest ideale klanten, verkoop je makkelijker en behaal je meer omzet in minder tijd.